עמוד הבית תזונה לילדים

תזונה לילדים

"הילדים הם הבייבי שלנו". כיצד נדאג שילדנו יתפתחו בצורה הכי טובה וידעו לממש את היכולות הקוגנטיביות שלהם בצורה הכי טובה? כיצד נדאג שילדנו יהיו בריאים ולא יחשפו למחלות ולאלרגיות?

תינוק שנולד, קצב הגדילה שלו מאוד מהיר. בשנה הראשונה לחייו משקל גופו גדל פי שלוש,קצב מהיר של גדילה זה מתאפשר על ידי צריכת מזון הולם המכיל פחמימות,שומניםחלבונים ויטמינים ומינרלים. ילדים מטבעם יש להם העדפות אישיות, הם מסתפקים במגוון צר מצומצם של מזונות בדר"כ מזון עתיר קלוריות וחסר ערך תזונתי. אנו כהורים תפקידינו לגוון את תפריטו של הילד ולשמש לו דוגמא טובה על ידי שנאכל מזון בריא.

תזונה מאוזנת חשובה לבריאות הילד ,עם כל השפע של המזון ילדים סובלים מחסרים תזונתיים, עודף צריכת שומן, סוכר, מלח, התוצאה השמנת יתר אצל ילדים, סכרת, כבד שומני ועוד.
בדקו מה  מצב רוחו של ילדיכם? זכרון? האם קם בבוקר עם אנרגיות?האם הוא חסר אנרגיה? חסר שקט וריכוז? כל אלו ניתן לשפר על ידי תזונה נאותה.

ישנו קשר בין הדוק בין תזונה להישגים בלימודים, בין תזונה למצב רגשי נפשי מנטלי. איכות המזון שנזין את המוח, בהתאם לכך יגיב המוח. אם נמלא את מיכל המנוע של האוטו בסולר במקום דלק האטו פשוט לא יזוז. אם בדומם קל וחומר, במדבר.

מחקרים שנעשו לילדים שסבלו מהפרעות קשב ריכוז, הישגים נמוכים בלימודים, אלימות, כאבי בטן וראש, חרדה לחץ נפשי, נדודי שינה, הראו כי לאחר שינוי תזונתי, תפקודם של הילדים השתפר מעל למצופה.

המזונות האיכותיים ביותר להתפתחותו התקינה של הילד הם:
פירות, ירקות קטניות, אגוזים וזרעים שונים. אין זה אומר שאסור לילד לאכול מידי פעם חטיף, השאלה היא  מה המינון. אם 80% מתזונת הילד תקינה ו20% לא תקין, לא נורא, הגוף יתגבר על הרעלים והתנהוגותו והשגיו של הילד יהיו טובים.

דוגמא לתפריט יומי:
ארוחת בוקר: מאחר ובוקר עמוס וטעון, ניתן להכין לילד מפירות העונה חתוכים, לפי בחירתו של הילד, כך הילד יאכל פרי, יקבל אנרגיה זמינה, יעלה את רמת הסוכר בצורה מאוזנת הסוכר יתפרק לאט לאט ויתן אנרגיה עד ארוחת עשר.
  • סוגים שונים של אגוזים ושקדים מקור טוב לחלבון מהצומח.
  • פירות יבשים.
ארוחת עשר
כריך מקמח מלא מרוח אבוקדו, טחינה, גבינה, בתנאי שאין לילד אלרגיה למוצרי חלב וירק לפי בחירתו של הילד.

ארוחת צהרים
  • אורז מלא
  • קטניות
  • ירקות
  • עוף או דג
ארוחת ערב
  • לחם מלא
  • סלט
  • ביצה
  • אבוקדו
  • טחינה
  • גבינה
אפשרות נוספת: פירות העונה, שקדים ואגוזים או מרק ירקות עשיר. בין הארוחות ניתן לאכול פירות, ירקות, אגוזים. השתיה תהיה כמובן מים.

טיפים לשינוי הרגלי אכילה
  • אתם כהורים שנו הרגלי תזונתכם ושמשו דוגמא חיה לילדיכם.
  • אל תכניסו מזונות קלוקלים לארונותיכם.
  • הניחו פירות בתוך כלי יפה והניחו אותו על השלחן של הסלון שיבלוט לעין.
  • שטפו סוגים שונים של ירקות ופירות וחתכו אותם בצורה המושכת את העין אכלו אותם כחטיף.
  • הכינו טבלה לעצוב אכילה,כל פעם שילדכם יאכל מזון מזין, תנו לו נקודה, לאחר שיצבור מספר מסוים של מדבקות הילד יקבל פרס.
  • בשלו מזונות מגוונים והתאימו לטעמו של ילדיכם.
  • שתפו את ילדיכם בבחירת התפריט היומי, שתפו אותם בהכנתו.

"אם אתה מאמין שאפשר לקלקל תאמין שאפשר לתקן"הכל בראש.

הרבה בריאות בהצלחה.
 



אביגיל שלמה -  יועצת תזונה, מטפלת באירדיולוגיה, סוג'וק, דיקור באוזן, נטורופתיה, הילינג יהודי ועוד.
054-3118707