עמוד הבית תזונה ודיכאון

בס"ד

על תזונה ודיכאון

קימים שלושה סוגים של דיכאונות:
דיכאון קל - יבוא לידי בטוי בעייפות, חוסר תיאבון, חולשה.
דיכאון בינוני-  יבוא לידי בטוי בעייפות, חוסר תיאבון, חולשה, ירידה משמעותית בתפקוד היום יומי.
דיכאון קשה - כנ"ל, נסיון להתאבד.

לפני שמחליטים שיש דיכאון יש לשלול מונו = סוג של וירוס הגורם לעיפות כרונית. כמו כן יש לשלול הפרעה בתפקוד בלוטת התריס.

דיכאון הוא מצב שיכול להצביע על מחסור של חומרים כימיים במוח. ניתן לספק למוח את הצרכים הללו באמצעות תזונה נכונה וצריכת תוספי מזון. אם אתם סובלים ממצבי מתח חריפים או דיכאון, בפעם הבאה שתחשבו על נטילת ואליום או פרוזק, נסו לשקול חומצות אמינו כתחלופה זמינה.

איך נזהה דיכאון?

  • מצב רוח ירוד
  • עייפות
  • אדישות
  • אי סיפוק
  • חוסר הנאה
  • הפרעות שינה
  • חוסר תיאבון
  • חוסר בטחון עצמי
  • אי חשק מיני
  • מחשבות טורדניות
הרבה מחקרים מראים כי אנשים אשר סובלים מבעיית דיכאון, סובלים בעצם ממחסור של סרוטונין במוח. על מנת להשלים את רמות סרוטונין הרצויות יש לצרוך מזונות עשירים בחומצות אמינו כגון:
  • מוצרי חלב: חלב וגבינת קוטג', גבינה,
  • חלב סויה, טופו, אגוזי סויה
  • בשר הודו
  • עופות
  • שעועית
  • אורז
  • חומוס
  • עדשים
  • אגוזים, בוטנים
  • ביצים
  • שומשום, גרעיני חמניות
  • ירקות: תרד, לפת, חסה, גזר, צנוניות, כרוב, בצל, מלפפונים
  • פירות כגון רימונים, מלונים, תפוזים, תפוחים, אננס, פפאיה, ענבים, פטל, שזיפים, מנטה, שום ושקדים
מזון עשיר בחומצות אמינו מועיל למצבי דיכאון אך לא משמש כתחליף לאנשים הסובלים מדיכאון קליני ונוטלים כדורים פסיכיאטרים.
אומגה 3 איכותית במינון גבוה, היפרקום בטינקטורה במינון גבוה

כדי להימנע מדיכאון יש:
  • לאכול תזונה דלת קלוריות, לצרוך תזונה מאוזנת באבות המזון
  • תזונה המכילה חלבונים וסידן
  • צריכה של אומגה 3 (דגים שומניים, זרעי פשתן)
  • בצעו פעילות גופנית על בסיס קבוע.
  • עשו דברים שאתם אוהבים לעשות, מלאו עצמכם בחוויות ותחומים מהנים.
  • שחרור ממתחים,חרדות,כעסים וטינות.

מה הקשר בין דיכאון לתזונה?

מכירים את ההרגשה שאתם עצובים שאין לכם תיאבון, אז זהו, דווקא במצב כזה צריכים לאכול, אבל נכון! חופן אגוזים יכול לשפר לכם את המצב רוח, הייתם מאמינים?
חוסר אנרגיה, אי פעילות גופנית ומצב רוח ירוד רק מורידים את קצב חילוף החומרים, ומשם הדרך ברורה למחסור בסרטונין. ולכן חשוב דווקא שיש עצבות וחוסר אנרגיה להכריח עצמכם לבצע פעילות גופנית, לשחרור חומרים מועילים למוח, לתרום לעלייה של קצב חילוף החומרים וניקוי הרעלים מהגוף. ברגע שהכל זז, והמטבוליזם עולה, גם המצב רוח איתו.

תזונה והפרעות שינה

תזונה נכונה היא הכרחית במצבים של בעיות ונדודי שינה. ישנם מזונות שממש מעוררים את האדם וגורמים לו קשיים בהירדמות, לרב יהיו מזונות המכילים קפאין. להלן מזונות שתורמים לשינה יעילה:
  • עלים ירוקים, כגון חסה, ירקות מאודים או מבושלים, שמיר ובזילקום יכולים לתרום לשינה טובה יותר.
  • דגנים מלאים: חיטה מלאה, אורז חום, שיבולת שועל תורמים לאיזון מערכת העצבים.
  • פחמימות כגון לחם, בייגלה, פסטה, מעלים את רמת הסרוטונין
  • פירות כגון תותים ולימונים, מרגיעים את הנפש.
  • שתיית חלב חם לפני השינה עם דבש
 



אביגיל שלמה -  יועצת תזונה, מטפלת באירדיולוגיה, סוג'וק, דיקור באוזן, נטורופתיה, הילינג יהודי ועוד.
054-3118707