עמוד הבית תזונה ותסמונת המעי הרגיז

בס"ד

תזונה ותסמונת המעי הרגיז

תסמונת מעי הרגיז [IBS] הינה מחלת מעיים בה קיימת רגישות גבוהה של מעיים,אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז יתלוננו על עוויתות במעיים, בעיקר אחרי אכילת שומנים ומזון מעובד הגורמים לתסמונת מעי הרגיז, או מצבי לחץ.

כל שומן  בין אם הוא שומן מן החי או מהצומח מגרה את המעיים וגורם להתכווציות, לכן עליכם לבדוק אם אתם אלרגניים למזונות מסוימים, כגון:גלוטן חיטה, מוצרי חלב מזונות אחרים. עליכם לשלול צליאק, קרון קוליטיס, שימו לב האם אתם אוכלים בכמויות גדולות קטניות, ביצים, כרוב כרובית.

שומנים מן החי ומהצומח:
  • בשרים מכל הסוגים
  • עור של עוף
  • חלב
  • חמאה
  • שמן צמחי
  • מרגרינה
  • גלידה קצפת
ירקות העלולים לגרום נפיחות גזים והתנפחויות:
  • שעועית
  • תירס
  • אפונה
  • בננות
  • כרוב
  • כרובית
  • שום
  • בצל
  • ברוקולי
הסמפטומים של תסמונת המעי הרגיז:
  • התכווציות
  • כאבי בטן
  • נפיחות
  • עצירות
  • שלשול
  • מעיים עצבניות

תסמונת המעי הרגיז ואירדיולוגיה
מחקרים מורים על קשר בין תסמונת המעי הרגיז לבין מצבי לחץ וסטרס. נמצא קשר בין מערכת העצבים למעי.כמו כן דרך גלגל העין ניתן לראות לקונה [חוסר, סימן] באזור המעי.
באיריס העין רואים טבעות מתח עמוקות שלימות וחלקיות, טבעות מתח כשמן כן הן, מורות על המתח וסטרס שבו האדם נמצא. ככל שהטבעות עמוקות וגדולות המתח גבוה יותר.

זהו מעגל ההולך ומתרחב דבר משפיע על דבר. אדם הנמצא במצב של לחץ אוכל יותר צורך מזונות "ריקים" המרגיעים אותו לזמן קצר, בטווח הרחוק מזונות אלו מזיקים מאוד.
כגון: כמויות גדולות של קפה, עישון, מזונות עתירי סוכר.

בעצם מזונות אלו מגבירים תסמונת שמובילה למעיים רגיזות,שגורמים למתח עצבנות ועייפות.

תזונה נכונה חולי תסמונת מעי הרגיז
תסמין מעי הרגיז הינה הפרעה שניתן לטפל בה על ידי תזונה נכונה. אכילת מספר ארוחות קטנות במהלך היום, יכולה להועיל לסובלים מתסמונת מעי הרגיז.

ארוחות קטנות מקלות על הקיבה והמעיים, שומרות על מאזן הסוכרים בגוף ומועילים לסובלים מתסמונת המעי הרגיז. ארוחות דלות בשומן ועשירות בפחמימות מורכבות מקטינות התכווצויות של המעי, ומפחיתות נפיחויות וגזים המצויים במעיים.

חיידקים טובים למעיים
אסידופילוס לקטובצילוס אלו חיידקים ידידותיים יכולים לסייע בעיכול ואף לעזור בשיקום המעי. חיידקים אלו נחשבים לחיידקים הטובים ודרושים לכל מי שסובל מבעיות עיכוליות.

טיפים לסובלים מתסמונת מעי הרגיז
1. תזונה נכונה ההמלצה לבצע שינוי תזונתי, להשתמש במינרלים מרגיעים מגנזיום וסידן. לצרוך מזונות העשירים בסיבים מסיסים, קמומיל אפשר לשתות אותו כתה או בנוזל {טינקטורה), אפשר להשתמש בשמן קמומיל, לשתות טיפה, או לשים טיפת שמן באמבטיה מאוד יעל מרגיע.

עלי מנטה+שומר+קמומיל, לענה או שיבה להכין מהנ"ל תה ולשתות. כמו כן זעפרן וקינמון, כרכום, זנגוויל, ציפורן, הל, קימל, פלפל אנגלי, שיבה - להכין מהם תה ולשתות, טוב לתסמונת המעי הרגיז ולגזים.

כשיש התקף של גזים יש לבדוק:מערכת מעיים, צליאק, קרון, עצירות כרונית, תזונה קלוקלת, אכילת יתר של: אפונה, שעועית, ביצים, כרוב, כרובית.
לאכול יוגרטים למינהם ללא סוכר, שתיית מים להשגת פעולת עיכול מהירה יותר.

2. לצום במשך שלושה ימים, לשתות מיצי ירקות ומים.
צום זה מנקה את הגוף מרעלים ומחזק את הריריות והמעיים מומלץ לעשות ניקוי גוף פעם בשלושה חודשים, הרבה פעמים פותר את התסמינים.

3. פעילות גופנית יכולה לשפר את פעילות המעי ולהועיל במצבי עצירות.

4. לימוד טכניקות לריפוי עצמי, שיטות למניעת מצבי לחץ על ידי סדנא לריפוי עצמי וטיפול בהילינג יהודי ומוח אחד. מהרגע שהנפש רגועה גם המעיים שלכם יהיו רגועים, תחושות של מתח כעס ולחץ יגבירו את הלחץ במעיים, העיכול יהיה אגרסיבי.

5.ניהול יומן מזון - יועיל לכם לזהות את המזונות האסורים לכם. בעזרת היומן תוכלו למצוא בדיוק מה מועיל ומה מזיק לכם, איזו תזונה מתאימה לכם ואיזו תזונה לא.
 



אביגיל שלמה -  יועצת תזונה, מטפלת באירדיולוגיה, סוג'וק, דיקור באוזן, נטורופתיה, הילינג יהודי ועוד.
054-3118707