עמוד הבית תזונה והפרעות קשב וריכוז

בס"ד

מה הקשר בין תזונה והפרעות קשב וריכוז?

הילד שלכם לא מצליח לשבת מרוכז בכיתה? מרגישים שהריטלין ממש גורם לילד שלכם להיות חסר חיות? חסר תיאבון? אפתי? בעיות גדילה? כיום יותר ויותר הורים מבינים את משמעות הקשר בין תזונה להפרעת קשב וריכוז ומוותרים על הטיפול התרופתי הניתן לילדים הסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות, המכונה ADHD.

קיימים שני סוגים של בעיות קשב וריכוז:


ADHD היא הפרעה התנהגותית הבאה לידי ביטוי בהפרעות שונות כגון: היפראקטיביות, אימפולסיביות וחוסר היכולת להתמקד. הפרעה זו נפוצה מאוד בקרב ילדים ומשפיעה  בין30%-40% מכלל הילדים.

ADD בעיות קשב וריכוז ללא היפרקטיביות.

בעבר, רוב ההורים היו נכנעים למורה בבית הספר או לגננת המתריעה על ההתנהגות החמורה של ילדיהם. כיום עם מודעות ההפרעה והבעייתיות הקיימת בסמים השונים שניתנים, יותר הורים ומבוגרים פונים לרפואה הטבעית המדגישה את  הקשר בין תזונה נכונה לטיפול בבעיות קשב וריכוז.

העיקר הוא להבין שיש לייצב את רמות הסוכר ולצרוך מזונות כגון חלבון ודגנים מלאים. מספר ארוחות קטנות ומזינות יועילו לוויסות האנרגיה והמרה נכונה של המזון.

ליקויי למידה

עדיין לא ידוע הגורם המשפיע על בעיה של ליקויי למידה. בין המחקרים המעודכנים ביותר שנעשו באוניברסיטת SURREY באנגליה נמצא כי דיסלקציה והפרעת קשב וריכוז מקורם בבסיס תזונתי.

מחקרים נוספים מוצאים את הקשר בין לקויות למידה ואלרגיות למזונות מסוימים, תוספי מזון או צבעי מאכל.

להלן חלק מהמסקנות:
לקויות למידה מתפתחות בעקבות חסרים תזונתיים, כגון מחסור באומגה 3 או אומגה 6, ויטמינים ומינרלים. במחקרים בדקו את ההשפעה הרבה של דגי מים קרים (כגון טונה, סלמון ומקרל), בשרים וחומצות שומן כגון שמן פשתן על בעיות של לקויות למידה. בנוסף המתחים היומיומיים בו שרויים הילדים בעקבות גרושים, או בעיות משפחתיות אחרות.

ילדים אשר סובלים מאלרגיות חייבים להגביר את צריכת מזונות המכילים סיבים תזונתיים (כגון תפוח, אוכמניות, דובדבן, ענבים, נקטרינות, תפוז, אפרסק, שזיף, צימוקים, פטל ותות שדה). כמו כן ילדים הסובלים מאלרגיה חייבים להפחית מזונות שמעוררים התפתחות אלרגיה כגון מוצרי חלב, תירס, תפוחי אדמה, בוטנים, סויה, עדשים ביצים ושמרים.

כיצד תוכלו לזהות אלרגיה אצל ילדכם?

  • חיוורון – גוון עור צהבהב
  • עיניים נפוחות או עיגולים כהים מתחת לעיניים
  • כאבי בטן כרוניים או עצירות
  • כאבי ראש ובעיקר מיגרנה
  • נזלת, אף סתום
  • דלקת אוזניים כרונית
  • עייפות
  • עצלנות
  • חוסר ריכוז
אם אתם מזהים את התסמינים הבאים ומקשרים לזאת בעיית לימודים או התנהגות נסו את ההמלצה שלי לטיפול בבעיות ריכוז ולקויות למידה באמצעות תזונה נכונה.

תזונת ADHD

תזונת ADHD תשפר את התפקוד המוחי שלילדכם, היא תפחית את התסמינים של הפרעת הקשב והריכוז כגון אי שקט וחוסר מיקוד.

הוצאת מזונות רעילים מן התפריט היומי: ראשית יש להפחית מזונות הגורמים לסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז או היפראקטיביות בקרב הילד, המשפיע העיקרי הוא סוכר. צריכה מוגברת של סוכר תגדיל לילדכם את הפרעת ההיפראקטיביות, כמו כן מאכלים הגורמים לאלרגיות.

תוספי מזון להפרעות קשב וריכוז ADHD: על מנת שילדכם יקבל את כל הרכיבים הדרושים לתזונה נכונה יש ליטול תוספי מזון המועילים להפרעות קשב וריכוז כגון ויטמינים ומינרלים, או רכיבים מזינים אחרים על מנת להשלים את התזונה.


לסיכום: המלצות תזונה להפרעות קשב וריכוז

•  הגברת צריכת החלבון בתזונה: שעועית, גבינה, ביצים, בשר, אגוזים. שילוב של מזונות המכילים חלבון יגבירו את יכולת הריכוז של ילדכם בבית הספר.

•  הפחתה של פחמימות פשוטות המצויות בסירופים, דבש, מוצרי מזון מקמח לבן, סוכר, תפוחי אדמה.

• צריכת  ירקות ופירות (תפוז, קלמנטינה, אגס, אשכולית, תפוח, קיווי).  צריכה של מזונות אלו בלילה תעזור לילדים הסובלים מקשיי הירדמות.

•  צריכה של אומגה 3 וחומצות שומן: טונה, סלמון, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל, שמן קנולה ושמן זית.

 



אביגיל שלמה -  יועצת תזונה, מטפלת באירדיולוגיה, סוג'וק, דיקור באוזן, נטורופתיה, הילינג יהודי ועוד.
054-3118707