עמוד הבית תזונה לנשים בהריון

בס"ד

תזונה לנשים בהריון

תזונה בזמן הריון משפיעה ישירות על מהלך ההריון ועל התפתחות עובר תקינה בטווח הרחוק.

כיצד תהיה הלידה? קשה? קלה? נשים המרשות לעצמן לאכול מכל הבא ליד,עולות במשקל בצורה מוגזמת כתוצאה מכך משקל העובר גדול ונפוח מנוזלים,דבר המקשה על הלידה ואף גורם לסיבוכי לידה, כגון לידת מלקחיים,לידת וואקום ואף ניתוח.

לידות אלו משאירות את האישה חסרת אנרגיה,וכתוצאה מכך האישה מוותרת על ההנקה, ונוצר מצב בו התינוק לא זוכה למזון הדרוש לו התינוק והאם מפסידים מכך.

האם לאם יהיה מספיק חלב להניק את התינוק? המזון שצורכת האישה במהלך ההריון הם עיקר החומרים המזינים את התינוק.

מהי התזונה הרצויה לנשים בהריון? על מה יש לשים דגש? כל זה במאמר הבא:

מינרלים וויטמינים חיוניים במהלך ההריון

בהריון קיימת דרישה גבוהה יותר לוויטמינים שונים,שתוכלי לשלבם בתזונה מגוונת ומאוזנת.יש לשים לב לצריכתם של חומצה פולית,סידן וברזל בפרט, מאחר והתינוק לוקח מהאם את כל החומרים הדרושים להתפתחותו ללא התחשבות במצב המאגרים ובמצבה של האם.

סידן
העברה משמעותית של סידן מתרחשת בין האם לעובר במהלך ההריון, המאפשרת את תקינות מערכת העצמות של התינוק והאם. יהיה עליכן לצרוך מזונות העתירים בסידן, כגון: טחינה ,שקדים ואגוזים, שכן מחסור בסידן יפגע בעצמות של האם והתינוק.

ברזל

חשיבות הברזל בזמן ההריון חיונית ליצירת הדם. יש להימנע ממצבים של מחסור בברזל = אנמיה. מצב של אנמיה בהריון יכול לגרום לסימפטומים שונים,כגון:כאבי ראש,עייפות וחולשה ובמצבים חמורים יותר אנמיה יכולה לגרום לדיכאון לאחר הלידה. ניתן למצוא את הברזל בבשר, דגים, חלמון ביצה, מוצרי דגנים מלאים וירקות.

חומצה פולית
ויטמין זה מקדם את התפתחות עוברית של מערכת העצבים המרכזית ואף מונע מומים התפתחותיים של עמוד השדרה. חומצה פולית נמצאת בירקות, נבט חיטה, אגוזים ובוטנים, פירות טרופיים, כבד, ביצים. עם זאת, תזונה שגרתית לא תמיד מספקים מספיק חומצה פולית כדי לעמוד בדרישות של אישה הרה. צריכת חומצה פולית דרושה בחודשים שלפני ההריון ובמהלך השליש הראשון של ההריון.
טיפים להקלה על אי הנוחות הקשורה להריון

בחילות והקאות
תסמינים אלה שכיחים, בעיקר בתחילת ההריון, מומלץ:
•   לאכול ארוחות קלות ותכופות יותר.
•   לא מומלץ לאכול  מזון מוצק ונוזל בו זמנית. יש לשתות משקאות חצי שעה לפני או אחרי הארוחה.
•   הימנעו ממזונות שומניים, מאכלים מטוגנים, רטבים, תבלינים חמים.

צרבת
תופעה זו מתרחשת לעתים קרובות לקראת סוף ההריון. צרבות נוצרות כתוצאה מלחץ של התינוק על בטן האם ההרה.
•    לאכול בערב, לפחות 2 שעות לפני השינה.
•    הימנעו ממזונות שומניים ושתיה עתירת קפאין כגון קפה וקולה.

גזים
•    הימנעו ממזונות עם אפקט תסיסה, כגון כרוב, כרישה, בצלים, וקטניות.
•    יש לשתות מים מסוננים או מים מינרליים.
•    הקפידו לאכול לאט, בשקט ובשלווה.

עצירות

תנועת המעיים איטית במהלך ההריון, יכולה להוביל להפרעות עיכול.
•    יש לשתות לפחות בין 8-12 כוסות מים ביום בכדי לשמור על תקינות מי השפיר ולהימנע ממצבים של התייבשות העלולים להוביל מצב של צירים מוקדמים.
•    כדאי לצרוך תזונה עשירה בסיבים: לחם מחיטה מלאה, ירקות, פירות, קטניות.
•    לטיפול מיידי בעצירות כדאי לשתות כוס מים חמימים כאשר את קמה בבוקר, ולאכול פירות יבשים שני  שזיפים ותמר שהושרו במים.

בצקת
בצקת במהלך ההריון היא נפוצה מאוד, לרב תבוא לידי ביטוי בנפיחות ברגליים, ידיים, ולפעמים בפנים הן בשל אגירת מים. לא לצרוך חומרים משתנים, אם אתם בזמן עונת הקיץ אבטיח יכול בהחלט לתרום.

מרגישה רעב גבוה ומגוזם בזמן ההריון? יש לך דחף לאכול כל היום?
הסוד הוא לשמור על ארוחות סדירות במהלך היום, לשתות במידה מספקת, ולצרוך חטיפים קטנים בין הארוחות המורכבים מפירות, ירקות,אגוזים,שקדים,לחם מלא עם טחינה,אבוקדו,ממרח חומוס ביתי.

כיצד להישמר מהרעלת מזון וזיהומים בזמן הריון?
  • יש להקפיד לשטוף ירקות, פירות, עשבי תיבול (פטרוזיליה, בזיליקום).
  • לרחוץ ידיים היטב לפני בישול ואכילה.
  • לאכול אך ורק בשר מבושל היטב, הימנעי מסטייקים,המבורגרים , נקניקיות מטוגנות,וכל סוג של אוכל מעובד.
אלכוהול
בהריון יש להימע מצריכת אלכוהול מכיוון שהוא משפיע על ההתפתחות הפיזית והנפשית של העובר. הסיכון  להפלת העובר  בעיקר בחודשים הראשונים של ההריון.

קפאין

ניתן למצוא קפאין בקפה, תה שחור, משקאות קולה, משקאות אנרגיה, קקאו (שוקולד), כמו גם מזונות אחרים. הקפאין הוא בעל השפעה ממריצה ומאיץ את הדופק. כאשר אישה בהריון צורכת קפאין היא ממריצה ומאיצה גם את הדופק של העובר.

טבק

כאשר אישה בהריון מעשנת, היא מובילה ניקוטין למחזור הדם שלה וגם של העובר דרך השליה. כתוצאה מכך כלי הדם מתכווצים ואספקת החמצן לתינוק נפגעת ומסכנת אותו, אגב זה כולל גם עישון פאסיבי.

לסיכום:
אישה במהלך חודשי ההריון צריכה לאכול שלוש ארוחות יומיות בתוספת חטיפים קטנים (3-4) חשוב לא לדלג על ארוחת הבוקר.

כמו כן מומלץ לצרוך טחינה מלאה, אגוזים ושקדים על מנת לקבל כמות מספקת של ברזל. להימנע מירידה במשקל – דיאטה לא מותאמת במהלך ההריון, ולהימנע מצריכת של אלכוהול, סיגריות וצריכת קפאין מוגברת.
 



אביגיל שלמה -  יועצת תזונה, מטפלת באירדיולוגיה, סוג'וק, דיקור באוזן, נטורופתיה, הילינג יהודי ועוד.
054-3118707