עמוד הבית דפוסי חשיבה מגבילים

דפוסי חשיבה מגבילים

בס"ד


דפוסי חשיבה שלנו משפיעים על עולמינו הרגשי וההתנהגותי. יכולה להיות מציאות של  שני אנשים שיחוו אותה חוויה, כל אדם יגיב אחרת כלפי המציאות, התגובה תהיה בהתאם לפירוש והמשמעות שהוא נותן למציאות שחווה. הפרשנות תשפיע על התחושות ,הרגשות והאמונות, כמו כן הפרשנות תשפיע גם על מסקנותיו ועל הפעולות שהוא ינקוט.

לדוגמא שני תלמידים קבלו ציון 80 במבחן אחד שמח השני מאוכזב מאוד מה גורם לשוני בתחושות? הפרשנות שכל אחד נותן לתוצאות המבחן. הראשון אומר לעצמו ציון 80 זה ציון טוב השקעתי הצלחתי. השני  מאוכזב, כועס אין לי על מה לשמוח אין מה לעשות, אף פעם לא אגיע לציון גבוהה יותר, חושב לעצמו מגיע לי יותר.  

80 זה ציון לא שווה ההורים שלי יתאכזבו ממני. מחשבות אלו משפיעות על התחושות והרגשות. נשאל את עצמינו האם לא כדאי לחוש תחושות חיוביות?!
על מנת לשנות את התחושות וההרגשות משליליות לחיוביות יש לשנות את תפיסת המציאות לכן יש לשים לב לדפוסי החשיבה הלקויים והפרשנות  שגורמת לתחושות שליליות והפיכתם לדפוסי חשיבה חיוביים יותר.

עיוותי חשיבה
פילטר שכלי - חשיבה ששמה דגש על העובדות  השליליות פחות נותנת מקום לפרטים ולעובדות החיוביים.
לדוגמא-בחור נפגש עם בחורה למטרת נישואין השיחה זרמה, בחורה אינטלגנטית  מצאה חן בעיניו, אלא שבמהלך הפגישה הבחורה ענתה לשיחה דחופה שקיבלה בפל ,מכאן ואילך הבחור דחה את ההצעה וראה את הפגישה כחוויה שלילית.

1.הכללה מוגזמת-הכללה מלשון כלל מגיעים למסקנה כללית וגורפת על סמך מקרה יחיד על סמך עובדה בודדת כגון: "אף פעם לא אצליח" ,"כל הגברים אותו דבר".
2.העצמה ומזעור-התיחסות לא פרופורציונלית לאירועים נותן משקל לאירועים שליליים מקטין אירועים חיוביים.
לדוגמא :כלה שזכתה למשפחה מצוינת מכל ההיבטים אבל היא לא מעריכה את חמותה כי לא החמיאה לה על הסלט שהכינה.
4.הכל או לא כלום- אדם רואה את עצמו הכי טוב או הכי גרוע. אדם שהתגובות הרגשיות מתחלפות במהירות רגע ביאוש שניה לאחר מכן בשמחה קיצונית.
5.פסילת החיובי-ביטול ערכם של הצלחות. התקבלתי למוסד אקדמי במקרה ,הצלחתי במבחן כי המבחן היה קל במיוחד. הוא רוצה להתחתן איתי כי הוא חסר בטחון.
6.חשיבה קטסטרופאלית-ציפיה לאסון מלחמה ,אובדן ,תחושה שתמיד יהיה רע ,משהו איום ונורא יקרה.
לדוגמא-אם היא תעזוב אותי לא אוכל לחיות , לא רואה את הילד עלול יקרה  משהו איום ונורא, אם לא אדאג יקרה אסון.
7."צריך"אסור" "חייב" "מוכרח"-
ח- חייב
מ-מוכרח
ץ-צריך
יש כללים בעולם וחייבים לנהוג על פיהם ואם לא מקימים אותם זה חמור מאוד. שימוש במילים אלו אם לא מצליח  לעשות דבר מסוים שחייב.. נותן תחושה של כישלון, אדם  לא טוב לא ראוי.

לדוגמא-אני אמא ואני חייבת להספיק לנקות את כל הבית.
ילדים חייבים להסכים ולעשות מה שההורים שלהם אומרים להם.
8. הצמדת תוויות-אדם שמאפיין את  עצמו או את אחרים על פי אירוע יחיד. "היא לא מבינה כלום" "היא טיפשה" "היא קנאית" "יש לי שתי ידיים שמאליות"
9. קריאת מחשבות וניבוי עתיד- תחושה של ודאות שהאחר מדבר עלי ,חושב עלי מחשבות שליליות ללא ידיעה ברורה.
אני בטוחה שהיא לא תענה לבקשתי.
10. העברה לפסים אישיים-מה שאנשים עושים מכוון אלי  במהלך האירוע היא הסתכלה עלי  כי היא מזלזלת בי.
היא לא אמרה לי שלום כי היא כועסת עלי.

לסיכום
שימו לב למילים שיוצאות לכם מהפה ,הם לא סתם מילים בעלמא. הם הופכים להיות "ברית כרותה לשפתיים" הם הופכים להיות אמונות המגשימות את עצמם.
שימו לב למחשבות שעולות  לכם בראש אם הם שלילות תחליפו אותם במחשבות חיוביות.
 



אביגיל שלמה -  יועצת תזונה, מטפלת באירדיולוגיה, סוג'וק, דיקור באוזן, נטורופתיה, הילינג יהודי ועוד.
054-3118707